ده نکته مهم برای اقامت در یک هتل پنج ستاره
یکی از مهمترین قسمتهای سفر، انتخاب یک اقامتگاه مناسب است. سفرهایی که بیشتر از 24 ساعت باشند نیاز به اقامتگاه دارند و داشتن یک اقامتگاه مناسب، با شرایط متناسب با مسافر بسیار اهمیت دارد. امروزه با پیشرفت و بهبود سیستم هتلداری در سراسر دنیا، انتخاب هتل برای گردشگران، در این طیف وسیع بازار هتلداری، سختتر شده است. هتلها با داشتن تبلیغات گسترده و ارائه خدمات منحصر به فرد این امکان را ایجاد میکنند تا در این حوزه رقابتی بیشتر دیده شوند؛ بنابراین برای انتخاب درست هتل مورد نظرتان، باید ابتدا در مورد استانداردهای هتلداری آشنایی کامل داشته باشید و در ادامه با توجه به شرایط مالی، هتل مدنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه این مطلب استانداردهای هتلداری را به شما آموزش میدهیم تا انتخاب راحتتری برای محل اقامت خود در طول سفرتان داشته باشید.

روش ستاره دهی، بهترین شیوه برای درجهبندی کیفیت هتلها
متداولترین روش برای درجه بندی کیفیت و ارائه خدمات در هتلها، درجه بندی از طریق ستاره دهی میباشد. هتلها با توجه به نحوه ارائه خدمات به مسافران، کیفیت ساختمان و وسایل هتل، امکانات داخل هتل و اتاقها و موارد دیگر، به یک تا پنج ستاره تقسیم میشوند. تعداد این ستارهها به مسافران این اجازه را میدهد تا نسبت به استانداردهای موجود، از امکانات و خدمات هتل آگاه باشند و انتخاب درستی برای محل اقامت خود داشته باشند.
سیستم هتلداری در ایران
در ایران هم مانند اکثر کشورهای دنیا، سیستم امتیاز دهی به هتلها بر اساس ستاره دهی میباشد که این سیستم علاوه بر تعیین ستاره برای یک هتل، درجه بندی A B C هم برای هر ستاره وجود دارد. به عنوان مثال یک هتل سه ستاره A، امکانات بیشتری نسبت به یک هتل سه ستاره B دارد. به همین دلیل با تفاوت در امتیاز دهی A B C میتوانید از بین هتلهای چهار ستاره، بهترینشان را انتخاب کنید.
این سیستم امتیاز دهی برای هتلها یک روش آلمانی است که هتلها را از یک تا پنج ستاره رده بندی میکنند. همین رده بندی، تفاوت در قیمت و کیفیت هتلها را ایجاد میکند. لذا دانستن نحوه ستاره دهی به هتلها کمک کننده خواهد بود.

سیستم امتیاز دهی ستارهای بر اساس کیفیت هتلها
هتلهای یک ستاره، پایینترین رتبه بندی هتلداری
این درجه بندی پایینترین سطح در رده بندی هتلداری میباشد که عموما در منطق با سطح کیفی پایین اجتماعی، دیده میشوند. به هتلهای با امتیاز دهی یک ستاره، هتل توریست یا گردشگری هم میگویند که معمولا به مهمانسراها یا مسافرخانهها شبیه است. این هتلها معمولا دارای سرویسهای بهداشتی مشترک بین همه واحدهای هتل هستند و کمتر دیده شده که هتلهای یک ستاره دارای سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی باشند. در کنار امکانات بسیار پایین آنها، نحوه رسیدگی و ارائه خدمات به مسافران هم بسیار ضعیف هستند. این هتلها معمولا از نظر نظافت و بهداشت سطح پایینی دارند و عموما توسط افرادی که قصد اقامت طولانی ندارد رزرو میشود. طبیعتا با توجه به توضیحات ذکر شده، این هتلها بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه هستند.
هتلهای دوستاره، کیفیت یا قیمت؟
هتلهای دو ستاره تفاوت چندانی با یک ستارهها ندارند و بیشتر تفاوتشان در نحوه ارائه خدمات به مسافران میباشد. این هتلها از نظر نظافتی نسبت به هتلهای یک ستاره شرایط بهتری دارند ولی عموما دارای اتاقهای بسیار کوچک هستند. هتلهای دو ستاره، معمولا در مناطق پر جمعیت با سطح پایین قرار دارند و در ردهبندی هتلداری هتلهای استاندارد هم نام دارند که عموما دارای رستوران هم هستند ولی کیفیت غذایی ضعیفی دارند. با توجه به داشتن خدمات بهتر از هتلهای یک ستاره و پایین بودن هزینه رزرو، هتلهای دو ستاره به دلیل داشتن شرایط بهتر گزینه مناسبتری نسبت به تک ستارهها میباشند.
هتلهای سه ستاره، تضمین کیفیت اقامت شما
در سیستم امتیازدهی به هتلها، هتلهای سه ستاره از نظر کیفیت، نظافت، ارائه خدمات و… در حد واسط هتلهای لوکس و هتلهای سطح پایین قرار دارند. این دسته از هتلها دارای لابی با چیدمان مناسب هستند و تیم پذیرش آنها باید به دو زبان (بیشتر زبان انگلیسی مدنظر است) مسلط باشند و به صورت 24 ساعته هماهنگی رزرو اتاقها را انجام میدهند. به هتلهای سه ستاره هتلهای رفاهی اقامتی هم گفته میشود که عموما دارای اتاقهای بزرگ با سرویس بهداشتی( حمام و دستشویی) مجزا هستند و هر اتاق هم دارای تلفن برای ارتباط داشتن با خدمات هتل میباشد. این دسته از هتلها رستوران با تنوع غذایی نسبتا بالا دارند و در درجه بندی A تا C هتلهای سه ستاره، میتوانید امکانات بیشتری از جمله سالن ورزشی هم در اختیار داشته باشید.
هتلهای چهارستاره، هتلهای درجه یک
به هتلهای چهار ستاره، اصطلاحا هتلهای درجه یک یا فرست کلاس هم گفته میشود که به دلیل داشتن امکانات بالا و سرویسهای خدماتی بهتر از سه ستارهها، به این نام شناخته شدهاند. هتلهای چهار ستاره دارای پذیرش 24 ساعته با امکانات فوق العاده از جمله داشتن باشگاه ورزشی، استخر، رستوران و کافی شاپ با کیفیت، اتاقهای بزرگ با دیزان شیک و خدمات نظافتی عالی میباشند که همه این موارد از جمله نکات مثبت هتلهای چهارستاره است.بنابراین این هتلها با توجه به امکانات و کیفیت بالا، هزینه بیشتری هم برای اقامت مسافران دارد. هتلهای چهار ستاره و پنج ستاره به دلیل داشتن کیفیت فوق العاده بالایی که دارند معمولا در شهرهای توریستی و بزرگ و مناطق سطح بالای جامعه قرار دارند که همه اینها باعث میشود تا یک هتل رده بندی چهار ستاره را به خود بگیرد.
هتلهای پنج ستاره، لوکسترین نوع اقامتگاه

هتلهای پنج ستاره هتلهای لوکس و لاکچری به حساب میآیند که دارای امکانات و خدمات بالاتر از هتلهای چهار ستاره هستند. این هتلها دارای امکانات فوقالعاده از جمله:
- سالن ورزشی لوکس و پیشرفته
- استخر، سونا، جکوزی و اسپا یا حتی پارک آبی
- رستوران و کافی شاپ با کیفیت و تنوع غذایی بالا
- اتاقهای بزرگ با مبلمان لوکس و تعداد بیشتر از 100 اتاق در یک هتل
- حمام و سرویسهای بهداشتی بزرگ با وان و ست کامل استحمام
- خدمات نظافتی و امکانات رفاهی بالا
- سوئیتهای اختصاصی و اینترنت رایگان در کل هتل
- فضای سبز و محوطه زیبا و پارکینگهای مجهز
- لابی لوکس با دیزان زیبا
- تیم پذیرش 24 ساعته و فوقالعاده
- و…
هتلهای پنج ستاره در بین مسافران از محبوبیتهای بالایی برخوردار هستند که تمام ویژگیهای یک هتل خوب را دارند و همین باعث شده تا گردشگران برای داشتن یک سفر با کیفیت از هتلهای با امکانات بالا استقبال بیشتری داشته باشند.
در کنار هتلها، اقامتگاههای دیگری هم وجود دارد که ازنظر محبوبیت نسبت به هتلها جایگاه پایینتری دارند اما با این حال این اقامتگاهها هم مخاطبان خاص خودشان را دارند. در مجموع، هتلها از نظر کیفیت و ارائه خدمات سطح بالاتری در مقابل سایر اقامتگاهها از جمله مسافرخانهها و مهمانسراها دارند. اکنون با در نظر داشتن اطلاعات کافی در مورد هتلها میتوانید بهترین گزینه را برای اقامت خود انتخاب کنید.
برای ارتباط با ما کلیک کنید.
برای رزرو آنلاین اقامتگاه میتوانید از فرم ارتباط با ما استفاده کنید.